Surse de carbohidrati sanatosi

cereale-integrale-sanatate-336x223_30121400Pentru ca organismul nostru sa functioneze corect, are nevoie zilnic de glucide (50-60%), lipide (25-30%) si proteine (10-15%) de buna calitate. Glucidele si lipidele ne ajuta sa ne furnizam energia pentru intreaga zi, iar proteinele refac corpul dupa un efort fizic si sustin tesutul muscular.

Carbohidratii constituie cea mai mare parte din alimentatia noastra si de aceea este important sa stim sa facem diferenta intre cei buni, cu eliberare treptata a glucozei si care ofera energie de lunga durata si cei rai, care au exact efect invers. Pentru ca asimilarea lor sa fie lenta, carbohidratii (glucidele) trebuie sa indeplineasca anumite conditii: sa fie complecsi, sa includa fibre si sa nu fie foarte concentrati. De asemenea, alimentele bogate in carbohidrati pentru a fi cu adevarat sanatoase, este necesar sa nu contina aditivi nocivi si sa ofere si alte substante utile organismului: vitamine, minerale si antioxidanti.

Dintre alimentele cele mai uzuale care ne ofera carbohidrati buni, cele mai sanatoase sunt:

Cereale integrale: paine neagra, ovaz, orez brun, paste integrale – sunt bogate in fibre, calciu, vitamine din complexul B si antioxidanti.

Legume: fasole verde, mazare, linte, conopida, varza, dovlecei – sunt surse bune de carbohidrati, avand un continut ridicat de apa, fibre, fier si vitamine si mentin senzatia de satietate pe o perioada indelungata.

Fructe: mere, pere, capsuni, grapefruit, afine, zmeura – sunt sarace in calorii, reprezinta carbohidrati sanatosi care elibereaza treptat glucoza in sange, sunt ideale pentru o digestie buna si ofera energie din plin.

Carbohidratii rai (cei care elibereaza rapid glucoza in sange) constituie unul din principalii factori de risc in declansarea diabetului. In plus, consumarea lor in exces favorizeaza obezitatea, aparitia diverselor forme de cancer si a bolilor cardiovasculare. Surse de carbohidrati rai: bere, cartofi prajiti, orez alb (decorticat), paine alba, fulgi de porumb, covrigei uscati, gogosi, chipsuri, biscuiti, covrigi, croissant, produsele bogate in zahar.

Echilibrul este foarte important si de aceea este bine sa incercam sa ne protejam corpul, sa facem alegerile corecte si sa ne ghidam intotdeauna dupa principiul CALITATE si NU CANTITATE.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s